اوباما:‌ سکوت در مقابل اسد ایران را جسورتر می کند

Posted: September 11, 2013 in 4dic3
Tags:

B36AB9C0 D5A0 4416 ADC0 9C4192A78C57 w640 r1 s اوباما:‌ سکوت در مقابل اسد ایران را جسورتر می کند

به گزارش صدای آمریکا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا از کاخ سفید سخنرانی تلویزیونی خود را درباره سوریه آغاز کرد. آقای اوباما یک بار دیگر بر «حمله هدفمند و محدود نظامی» علیه سوریه تاکید کرد. او همچنین به فاجعه کشتار بیش از ۱۴۰۰ نفر از غیرنظامیان سوری در حمله شیمیایی ۲۱ اوت در حومه دمشق اشاره کرد و گفت:‌ «در آن روز جنایت علیه بشریت رخ داد».

رئیس جمهوری آمریکا گفت «ما می دانیم که حاکمیت اسد مسئول این حمله است و آنچه که در سوریه رخ می دهد خطری است علیه امنیت ملی آمریکا.»

باراک اوباما در نطق ۱۵ دقیقه ای خود گفت اگر آمریکا اقدام نکند، این سلاح ها ممکن است دوباره و دوباره مورد استفاده قرار گیرد و دیگر تروریست ها به آنان دست خواهند یافت و از آنها علیه مردم غیرنظامی و سربازان آمریکایی استفاده خواهند کرد.

آقای اوباما گفت هدف از حمله آمریکا از بین بردن توان اسد در استفاده دوباره از سلاح های شیمیایی است. او در بخشی از سخنانش با اشاره به برنامه اتمی ایران، به عنوان متحد سوریه گفت: «سکوت در برابر اقدامات اسد، ایران را جسورتر خواهد کرد.»

به گزارش رادیو فردا وی در ادامه افزود: «و ایران همان کشوری است که باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد با ساخت سلاح هسته‌ای قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد یا این‌که مسیر مسالمت‌آمیزتری را در پیش بگیرد.»

رئیس جمهوری آمریکا محتاطانه از پیشنهاد دیپلماتیک مسکو برای حل بحران سوریه حمایت کرد وتحولات دیپلماتیک دو روز گذشته درباره مسئله سوریه را «شواهد امیدوارکننده» توصیف کرد.

مسکو پیشنهاد کرده که سوریه سلاح های شیمایی خود را در اختیار سازمان ملل متحد بگذارد و در ازای آن آمریکا طرح اقدام نظامی علیه سوریه را به حالت تعلیق درآورد. او گفت:‌ «هنوز زود است که بگوییم این طرح موفق خواهد بود یانه و هر توافقی که صورت گیرد باید تضمین کند که حاکمیت اسد به تعهداتش پایبند می ماند. این ابتکار بالقوه می تواند تهدید سلاح شیمیایی را بدون استفاده از زور برطرف کند.»‌

پیشتر قرار بود آقای اوباما در این نطق کنگره و مردم را به حمایت از اقدام نظامی ترغیب کند اما تحولات دیپلماتیک اخیر، آقای اوباما از قانونگزاران آمریکایی در کنگره خواست تا طرح را فعلا به حالت تعلیق درآورند:‌ «از رهبران کنگره خواستم تا رای گیری درباره طرح اقدام نظامی را به تاخیر اندازند و به دیپلماسی فرصت دهند. روز پنجشنبه جان کری را به ملاقات با همتای روسی اش می فرستم و خود مذاکرات با ولادیمیر پوتین را ادامه می دهم.»

در عین حال آقای اوباما گفت ارتش آمریکا فشار بر دولت سوریه را حفظ می کند و درصورت شکست مذاکرات ‌«آماده پاسخگویی است».

باراک اوباما گفت وضعیت در سوریه در ۲۱ اوت دستخوش تغییر اساسی شد هنگامی که دولت بشار اسد علیه مردم کشور خود سلاح شیمیایی به کار برد. آقای اوباما گفت:‌ «از تمامی اعضای کنگره و مردم می خواهم تا ویدئوی حمله شیمیایی را تماشا کنند و بعد بپرسند:‌ این چه دنیایی است که ایالات متحده آمریکا شاهد نقض قوانین بین الملل توسط یک دیکتاتور با استفاده از گاز سمی است و ما رویمان را به طرف دیگر می کنیم.»

اوباما گفت اصول، اهداف و امنیت ملی آمریکا به سوریه گره خورده است.

 آقای اوباما با اشاره به تلاش هایش در چهار سال و نیم گذشته برای پایان جنگ در عراق و افغانستان و بازگرداندن سربازان آمریکایی به این کشور گفت می داند که مردم آمریکا از جنگ خسته اند و در صورت تصمیم به اقدام نظامی در سوریه «این حمله محدود و هدفمند» و برای «تادیب اسد» خواهد بود. او وعده داد که «پای هیچ سرباز آمریکایی بر خاک سوریه نخواهد رسید.»

 

Leave a comment