هاها زندگی همینه

Posted: October 10, 2013 in 4dic3
Tags:
1377053 10200730164917159 386083475 n هاها زندگی همینهخبرنگار daily beast وقتی ظریف وزیر خارجه و معاونش خزاعی در نیوریرک بودند با آنها مصاحبه ای کرد ولی قول دادولی‌ قول داد مصاحبه را چاپ نکند اما الان زد زیر قولش. خودش علت این کار را اینطور توضیح میدهد:وقتی از ظریف پرسیدم چطور شما از فیسبوک استفاده میکنی ولی مردم این حق رو ندارند گفت: ‘هاها زندگی همینه’. وقتی ازش راجع به مجید توکلی،‌ دانشجوی زندانی پرسیدم گفت: ‘من نمیشناسمش’. رفتم سراغ خزاعی و ازش راجع به ممنوعیت فیسبوک پرسیدم که گفت: ‘من فیسبوک ندارم برای همین در جریان نیستم’. ازش راجع به زندانی های سیاسی پرسیدم که گفت اسم هیچکدومشون رو جز نسرین ستوده نشنیده که اونم از طریق رسانه ها بوده. پس نتیجه میگیریم که ما رسانه ها باید تا میتونیم راجع به زندانی های سیاسی ایران سر و صدا کنیم که مسئولان ایران با اونهایی که به زندان میندازند آشنایی پیدا کنند. منم با وجود اینکه گفتید این مصاحبه رو منتشر نکنم در توضیح دلیل کارم بهتون میگم ‘هاها زندگی همینه دیگه’

متن این روایت در زیر می آید:
چه کسی می دانست که وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی یکی از طرفداران پر و پا قرص فرانک سینترا ]یکی از خوانندگان و بازیگران آمریکایی[ باشد. اندکی پس از اجلاس سازمان ملل در ماه گذشته و در میان فریبکاری‌های او در نیویورک، از جواد ظریف پرسیدم که آیا این مسخره نیست که در حالی که دولت وی فیسبوک را فیلتر کرده است، او از ارسال پست در صفحه فیسبوک خویش لذت می برد؟
“هاها… این زندگی است” پاسخی بود که ظریف با خنده آن را بیان کرد.
حتما این معنای “زندگی” در ایران و یا حداقل رژیمی است که ظریف آن را نمایندگی می کند! جایی که بی‌گناهان، وبلاگنویسان و روزنامه نگاران مرتبا شکنجه می شوند. از او در خصوص زمان آزادی مجید توکلی، یکی از برجسته‌ترین دانشجویان سیاسی در ایران پرسیدم. او به چشمان من نگاه کرد و گفت: “او را نمی شناسم.”
اگر فکر می کنید که جمهوری اسلامی تنها در خصوص برنامه ی بمب اتمی خویش رفتاری دوگانه دارد، کمی صبر کنید تا در خصوص شیادی گری آنها در خصوص حقوق بشر بشنوید.
وقتی از محمد خزایی -نماینده ی جمهوری اسلامی در سازمان ملل- در خصوص فیلترینگ تویتر و فیسبوک پرسیدم، او به یکی از کارکنانش نگاهی کرد و با ناباوری پرسید “آیا فیسبوک و تویتر در ایران فیلتر هستند؟!” وقتی به او اطمینان دادم که اینگونه است وی در پاسخ گفت: “من شخصا از این سایت‌های استفاده نمی کنم و لذا اطلاعات خاصی در این خصوص ندارم.”
من بر این ماجرا پا فشاری بیشتری کردم و پرسیدم: “جمهوری اسلامی از چه چیزی هراسان است که دسترسی به این سایت‌ها را فیلتر کرده است، در صورتی که این سایت‌ها در سایر نقاط جهان آزاد هستند؟” او با قلدری پاسخ داد: “می توانم سوالی را مطرح کنم؟ چرا آمریکا می ترسد که بگذارد تا من با نمایندگان و سناتور‌های آمریکایی صحبت کنم؟” اشاره ی او به ممنوعیت رفت و آمد دیپلمات‌های ایرانی در شعاع ۴۰ کیلومتری مقر سکنای خویش بود.
خزایی همانند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هرگونه آشنایی با نام‌های زندانیان سیاسی سرشناس در ایران را انکار می کرد: توکلی، شیوا آهاری و امید رضا میر صیافی، اولین بلاگر ایرانی که در حبس جان باخت. تنها زندانی سیاسی که وی به شناختن آن اعتراف کرد، نسرین ستوده، مدافع حقوق بشری که به تازگی آزاد شده است بود: “من تنها نام نسرین ستوده را از رسانه‌ها شنیده ام.”
یک در خواست خطاب به رسانه‌های غربی: نام زندانیان سیاسی در ایران را برجسته کنید. به نظر میرسد که این تنها راه است تا حاکمان جمهوری اسلامی در خصوص افرادی که خودشان آن‌ها را زندانی می کنند، بشنوند.
هرچند که من خودم را به عنوان یکی از مقامات عالی یک سازمان حقوق بشری و یک همکار رسانه‌ای دیلی بیست معرفی کرده بودم، خزایی گفت که این مسئله را نشنیده است و از من درخواست کرد تا سخنان وی را منتشر نکنم. او به من گفت: “من به عنوان یک دوست با شما صحبت می کنم.”
به خزایی گفتم: “من از کشوری می آیم که دولت شما آن را تهدید به نابودی کامل کرده است. با توجه به این امر من خودمان را دوست نمی دانم.”
آیا خبرنگاران در قبال نمایندگان رژیم خودکامه‌ای که همجنسگرا‌ها را می کشد، روزنامه نگاران را زندانی می کند و به شکنجه ی وبلاگنویسان دست می زند، باید تفاوتی قایل شوند؟ من اینگونه فکر نمی کنم. نمایندگان جمهوری اسلامی هرکجا که می روند، باید با نام زندانیان بی‌گناه مواجه شوند.
بنابراین، جناب سفیر. من تصمیم گرفتم تا مکالمه ی شما را با اتکا به کلام وزیر امور خارجه ی خودتان منتشر کنم: “این زندگی است!”

Leave a Reply

