کاخ سفید: باراک اوباما برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی ندارد

Posted: September 16, 2013 in 4dic3
Tags:
9977CDF4 30B7 40B8 9065 B7EAE925703D w640 r1 s کاخ سفيد: باراک اوباما برنامه‌ای برای ديدار با حسن روحانی ندارد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گزارش‌های مربوط به دیدار اتفاقی باراک اوباما با حسن روحانی در حاشیه نشست سازمان ملل را تکذیب کرد و گفت که رییس جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای دیدار با آقای روحانی ندارد.

جی کارنی روز دوشنبه، ۲۵ شهریور، به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار پرزیدنت (اوباما) و حسن روحانی در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد».

وی همچنین به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که «آماده‌ایم تا بر پایه احترام متقابل و برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در زمینه مسائل هسته‌ای (ایران) با دولت روحانی همکاری کنیم».

سخنگوی کاخ سفید افزود: «اکنون، صدای عمل بیش از حرف بلندتر است و همیشه گفته‌ایم که حاضریم در چارچوب گروه پنج به علاوه یک یا به صورت دو جانبه به توافق برسیم. اما همچنین روشن کرده‌ایم که ایران آشکارا در همراهی با قطعنامه‌های بین‌المللی و نیاز به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود تخطی کرده است».

پیشتر، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، انجام دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و ایران در حاشیه نشست سازمان ملل را رد کرده بود.

خانم میهان در عین حال گفته بود: «همان طور که گفته‌ایم، امیدواریم که رییس جمهوری جدید ایران در مسیر دست یافتن به یک راه حل دیپلماتیک گام بر دارد، به گونه‌ای که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد».

اظهارات سخنگوی کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا واکنشی به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین» است که روز یکشنبه نوشته بود: اوباما و روحانی ممکن است در حاشیه نشست سازمان ملل به طور غیر رسمی و در راهروی سازمان ملل با هم برخورد کنند، که این نخستین دیدار رهبران بلندپایه دو کشور از زمان ملاقات جیمی کارتر، رییس جمهوری پیشین آمریکا، با شاه در سال ۱۹۷۷ خواهد بود.

از زمان اشغال سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان موسوم به «پیروان خط امام»، تهران و واشینگتن مناسبات دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. دو کشور از طریق سفارت سوئیس در تهران با یکدیگر پیام رد و بدل می‌کنند.

باراک اوباما روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه «ای بی سی» آمریکا خبر داد که درباره بحران سوریه با حسن روحانی نامه رد و بدل کرده است.

آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های شدیدی ضد تهران وضع کرده است. حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، اعلام کرده که در زمینه شفافیت و ایجاد اعتماد، همکاری بیشتری با جامعه جهانی خواهد داشت.

وی اولویت اصلی خود را رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دانسته که منجر به کاهش فروش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی و ضبط دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی شده است.

 

Leave a comment